Monday, October 15, 2012

for my dearest Raisa...

I apologise because due to my busy replying emails at the laptop, I let you walk by yourself, fall and bang your head on the floor,

I apologise as sometimes due to stressful day at work, I came home with a frown on my forehead, and forget to smile to you.

I apologise as because I was tired, I slept early with you tugging at my shirt, requesting for a story time.

I apologise when I rush to work because I was late, leaving you crying at the door.

I apologise for raising my voice to you due to impatience, when I know you are only a child.

I apologise for not being able to cook all your food and having to rely on instant Heinz, when i know I should.

I apologise for not obliging to play when you requested, but do some unimportant thing instead.

I apologise for not being an understanding, compassionate, calm and reasonable mother at ALL times, but let my emotions rule my actions.

I apologise as I was busy being a working adult, I neglect the time when you will only be a child once.

I apologise for not putting you No 1 on my priority list, when you are supposed to be on the top of the chart.

I apologise for all the above, and I really hope that you would understand when you are all grown up.

I hope you will know and always remember that despite my weaknesses, I do really love you very much,

That I would trade my life for you

That whatever happens, you are the greatest gift from Allah to me, and I hope I will do my best in bringing you up according to His blessings,

And InshaAllah, may we endure the hardships in this world for a better life in Jannah.

One day.

-composed by a guilty mom.

My dear Loyal Husband...



I thought I was kind
Until I met you
Who has seen my ugliest side
But stay with me true

I thought I was sweet
Until I found you
Who quietly clean the house,
When I was sleeping, oblivious of you

I thought I was patient,
Until I knew you
Who calmly handles a child’s tantrum,
A hug with compassion, is the best tool.

I thought I was smart
Until I conversed with you
With your good brain and quick mind,
I raise the white flag, surrendering to u

I thought I was humble
Until I befriended you
Who helps without been asked
And hides your strength too

I thought I was complete
Until I marry you
Who showed me that two is better than one,
InshaAllah I’m forever loyal to you =]

- To dear husband, from your ‘pretty at certain angle’s’ wifey

Sunday, September 23, 2012

Mendung..




 Berdiri di pagar itu,mata ku memandang keluar dengan satu semangat sesejuk angin luar,mata ku melihat kupu-kupu kuning meriah terbang ke sana-sini..Tiba-tiba hadir perkataan ini,bagai mencari perasaan hati ku,senyap tiada bergerak,namun kaku perlukan dakapan angin membelai ku,pejamkan mata,mahu semahunya angin dakap ku erat tiada melepaskannya..

Suara angin bisikkan kata, janganlah sedih hatimu, tapi ku teruskan rasa aliran air mata sungai,mengalir tanpa hentinya..Alhamdulilah ku ucap pada angin..Angin bawa ku mengembara rasa ku di alam lain, sambil tunjukkan bunyi satu kata ertinya, pada ku, angin berkata..Sudahkah hati mu tenang, wahai diri?

Udara pun sepi sejuta rasa angin, membuai laju..terus mencari air hujan agar menemani ku, tapi sedih..hujan tiada..Jadi angin terus menuju ke atas awan, dengan tangisannya didengari hujan..Kenapa angin, keadaanmu begini?,lalu jawab angin, dia sedang bersedih, udara datang mahu tolong mendengar jiwa ku berkata..

Duduklah di sisi ku..senyap sungguh ku rasa mendambakan diri ku,duduk di sisi udara, tersenyumlah hati angin, melihat wajah ku tersenyum dan riang..Lalu udara dan angin membawa ku terus ke kayangan mereka..Indah terasa hati, lalu LAMUNAN TERHENTI-

Sunday, April 15, 2012

I miss Him and Her.....

 Sayang..baru je kejap sayang ke KT, ayg dh start rindukan sayang..ayang sedih sangat sebab tinggal sorang2 malam ni..tanpa sayang dan tanpa anakanda kita..ayang just hope sayang dapat luangkan masa tengok2kan anak kita masa kat KT nanti supaya si comel kita dapat menatap wajah daddy atau mommy dia berselang seli sampai la dia balik semula ke Kemaman Khamis ni..

Benarlah kata orang..bila insan tersayang tiada di hadapan mata, barulah kita kenal erti sebuah kehilangan..separuh dari jiwa ini dibawa pergi semenjak sayang ke KT pagi tadi..tiba2 je rasa syahdu menyelubungi diri..ayg rindu..rindu serindu2nya..ayg rasa dh lama kita tak berjauhan begini..dh lama kita tak bermalam tanpa diri masing2..semua ni masalah bagi ayg..indeed i really need you dear..i am no one without you by my side dear....T_T...........

Tuesday, April 10, 2012

Dearest Hubby and Adreanna


"Flying Without Wings"


Everybody's looking for a something
One thing that makes it all complete
You'll find it in the strangest places
Places you never knew it could be

Some find it in the face of their children
Some find it in their lover's eyes
Who can deny the joy it brings
When you've found that special thing
You're flying without wings

Some find it sharing every morning
Some in their solitary lives
You'll find it in the words of others
A simple line can make you laugh or cry

You'll find it in the deepest friendship
The kind you cherish all your life
And when you know how much it means
You've found that special thing
You're flying without wings

So, impossible as it may seem
You've got to fight for every dream
‘Cause who's to know which one you let go
Would have made you complete

Well, for me it's waking up beside you
To watch the sunrise on your face
To know that I can say I love you
At any given time or place

It's little things that only I know
Those are the things that make you mine
And it's like flying without wings
‘Cause you're my special thing
I'm flying without wings

And you're the place my life begins
And you'll be where it ends

I'm flying without wings
And that's the joy you bring
I'm flying without wings

Monday, March 19, 2012

Mati..


Bersediakah aku..
Menyaksikan kemalangan pagi tadi di depan mataku benar2 membuatkan aku menggigil..
Hakikat nyawa yang boleh diambil pada bila2 masa dan malaikat maut sebenarnya sedang memerhatikan kita saban waktu..hmm, membuatkan aku benar2 bersedih..
Aku bersedih mengenang dosa..mengenang kealpaanku sebagai hamba Allah..
Aku bersedih mengenang semua yang aku miliki sebenarnya hanyalah pinjaman semata2 daripadaNya..
Aku bersedih kerana aku bakal terpisah dari semua nikmat daripada Allah sedangkan aku belum benar2 mensyukurinya..aku alpa dengan nikmat duniawi yang bersifat sementara..aku lemah dalam mencari cahaya Ilahi..aku rebah selepas setiap kali aku bangkit mengenang penciptaku..dan aku sebenarnya masih bertatih dalam menghargai hidup selama 30 tahun aku di muka bumi ini..sedangkan usia itu cukup lama diberi sebagai dugaan dari Allah buat diriku..

Malangnya nasib aku kerana masih mengejar dunia sedangkan alam barzakh melambai2..memanggil aku pulang..

Ya Allah..tolonglah aku..teruskanlah sinari hidupku dengan ingatan2 penting yang datang secara sedar atau tidak sedarku..sesungguhnya peristiwa yang berlaku di hadapan mataku pada hari ini mungkin mengubahku..mungkin juga aku akan kembali lalai selepas berlalu hari demi hari di hadapanku..namun aku tahu hanya Kaulah yang bisa merubah haluan hidupku..supaya benar2 selaras dengan agamaMu yang telah Kau hadiahkan kepadaku semenjak aku dilahirkan..

Aku mungkin akan mati pada hari ini, esok atau hari2 akan datang..lalu izinkan aku menjadi penghuni SyurgaMu ya Ilahi..izinkan aku menghuninya bersama2 suamiku, anakku, ibubapaku..kakak dan adik2ku..dan seluruh umat Islam di muka bumi ini..aku memohon dengan sebesar harapan kepadaMu..selamatkanlah kami di dunia dan di akhirat..ameen ya Rabbal 'alamin...

Tuesday, March 13, 2012

Cinta? Diamkanlah..


Diam itu lebih baik.  Jadi, andai kita mencintai seseorang maka, diamkanlah. Serahkan segala-galanya kepada Allah S.W.T.
Jika dirimu jatuh cinta, maka diamkanlah. Ini kerana syaitan cuba menyelinap masuk untuk jadikannya cinta bernafsu. Jika dirinya, bukan untukmu, redhailah kerana Allah S.W.T pasti menyediakan seseorang yang lebih beriman untukmu.

DIAM ITU LEBIH BAIK.
Diamku, bukan kerana membenci kehadirannya tetapi ingin menjaga kesuciannya. Hanya Allah S.W.T yang Maha Mengetahui.
Kita diam bukan bermakna kita membenci sesuatu, tetapi mungkin kita ingin menjadikan ia lebih baik. Pernahkah kita terfikir, jika kita hanyut dalam cinta tanpa ikatan yang sah, ia bakal menjadi satu masalah untuk kita kerana kita sentiasa bergelumang dengan dosa.
Apakah yang akan berlaku pada rumahtangga kita? Anak-anak kita?
Adakah kalian masih ingat tentang kisah cinta antara Saidina Ali & Saiditina Fatimah Az-Zahra?
Kedua-dua mereka menyimpan perasaan antara satu sama lain, tetapi mereka lebih memilih untuk mendiamkan hal ini dari pengetahuan orang lain. Dengan izin Allah S.W.T, mereka berdua telah di satukan dengan ikatan yang sah.


"Wahai kaum pemuda, siapa saja diantara kamu yang sudah sanggup untuk menikah, maka menikahlah, sesungguhnya menikah itu memelihara mata, dan memelihara kemaluan, maka bila diantara kamu belum sanggup untuk menikah, berpuasalah, karena sesungguhnya puasa tersebut sebagai penahannya." 

Ramai yang berkata, jika kita diam, bagaimana si dia hendak tahu tentang perasaan kita?
Ingat, setiap apa yang berlaku di dunia ini, semuanya telah di aturkan oleh Allah S.W.T. Jangan risau jika mereka tidak tahu tentang perasaan kalian, tetapi risaulah andai dirimu tidak berupaya untuk menepis dan mengawal perasaan tersebut terhadap seseorang yang tidak halal bagi dirimu.
Jika benar cinta itu kerana Allah S.W.T, maka biarkanlah ia mengalir mengikuti aliran Allah S.W.T kerana hakikatnya ia berhulu dari Allah S.W.T maka ia pun berhilir hanya kepada Allah S.W.T.
Tetapi, ingatlah..Cinta Allah, adalah cinta yang kekal abadi. Kejarlah cinta Allah S.W.T dahulu kerana kita pasti tidak akan kecewa andai kita berjaya mencintai Allah S.W.T dengan sepenuh hati. Bagaimana kita hendak mencintai seseorang andai kita tidak berusaha untuk kenal dan cintai Sang Penciptanya.
Banyak lagi tugas kita di dunia ini terhadap agama kita. Jangan disebabkan terlalu mengejar cinta manusia, tugas sebagai seorang pendakwah juga kita tidak peduli. Jangan terlalu asyik dengan kehidupan dunia kerana itu hanyalah sementara.
Utamakan akhirat, kerana ia akan kekal abadi. Jika betul-betul sudah bersedia maka kahwinlah.
Post ini adalah untuk peringatan bersama terutamanya untuk diri ini. Semoga kita semua sentiasa di lindungi oleh Allah S.W.T. Jangan pernah kecewa jika kita pernah putus cinta tetapi jadikan ia sebagai pengajaran dalam hidup kita. Berusahalah untuk menjadi hamba yang sempurna di pandangan Allah S.W.T bukan di pandangan manusia.

Untuk Hawa..
Apabila lelaki mengatakan dirimu seorang yang sombong, itu lebih baik kerana itu menandakan dirimu sukar untuk didekati dan kamu telah berusaha untuk menjaga dirimu dan dirinya juga.
Untuk Adam..
Mereka sombong kerana mereka ingin menjaga pergaulan mereka, dan mereka berusaha untuk menghindari dirinya serta dirimu bergelumang dengan dosa. Bersyukurlah kerana dia, anda terselamat dari melakukan dosa. Hormatilah keputusan mereka dan jagalah mereka mengikut peraturan yang telah di tetapkan di dalam Islam.
 
Bisik hatiku:
"Jika namamu yang ditulis di Luh Mahfuz untuk diriku, nescaya rasa cinta itu akan Allah tanamkan dalam diri kita. Tugas pertamaku bukan mencari dirimu tetapi mensolehahkan diriku."
"Sukar untuk mencari soleh dirimu andai solehahku tidak setanding dengan kesolehahanmu. Janji Allah pastiku pegang dalam misi mencari diri 'Lelaki yang baik untuk wanita yang baik."

Ya Allah...
Seandainya rindu ini suci maka kuatkanlah...
Seandainya ukhuwah ini kudus maka panjangkanlah...
Seandainya luka ini berhikmah maka biarlah...
Seandainya ingatan ini berfaedah maka teruskanlah...

Sunday, March 11, 2012

Harga sebuah Kemarahan versus Senyuman..

Bergegas bangun pagi ini..sedikit hatinya telah kuguris..maklumlah aku telahpun melaksanakan tugasku sesempurna mungkin, menyediakan kelengkapan pakainya dan puteri..seawal 4.00am aku menggagalkan usaha mataku untuk lelap kerana aku kini lebih mengutamakan tanggungjawabku terhadap Ilahi dan kepada 2 insan milikku..termasuk dirinya..sesudah melaksanakan tanggungjawabku, lebih kurang 6.00am, aku mula terlelap, dia pula bergegas bangun menyediakan puteri kami..memandikan puteri kami..sambil aku masih menarik selimut, melayan mataku semaksimum mungkin..malam tadi kami berdua lena selewat jam 1.00am..gara2 melihat cerita seram TV3 dan komedi yang kami download daripada youtube..ah.aku malas nak memikirkan soal tak cukup tidur atau apa kerana dah semakin kalih berada dalam dunia pesona yang aku lalui kini..

soalnya kenapa aku masih selesa menghukum dia sedangkan aku tahu kami masing2 telah menunaikan tanggungjawab kami sewajarnya pagi tadi..mungkin hujan di pagi hari dan keadaan kalut takut terlewat punch card menyebabkan aku tergesa2 menyediakan sarapan pagi sambil membebel "sepatutnya syg tolong ayg siapkan itu dan ini.."..ah, kenapa dengan aku??..aku kemudiannya bergegas ke kereta, membawa puteriku yang termanggu melihat sandiwara pagi yang tak sepatutnya..meninggalkan dia yang sedang mengunci pintu rumah kami..(ah..aku sedang bergegas..semoga dia faham..)

senyuman terakhir daripadanya pagi tadi adalah sewaktu selesai memandikan puteri kami sambil menyanyi-nyanyi..setelah itu dia menjadi terbeban hati melihat aku seolah2 tidak menghargai usahanya..sekurang2nya dia telah menyiapkan puteri kami..(kenapa dengan aku ni kan..dan ye, aku memang bersalah..)

kesudahannya, aku menanggung kerugian kerana semahal mana pun harga kemarahan aku, takkan semahal senyuman darinya yang sepatutnya aku dapat beserta ciuman segar yang meluluhkan rasa seperti mana setiap pagi aku dapat..aku rugi sebesar2nya akibat mementingkan diriku..menyebabkan dia terluka..namun alhamdulillah..telah ku khabarkan kepadanya gundah hati ini sedari pagi lagi..dan dia menyambutnya..mengatakan "kita perlu sama2 belajar bersabar..syg tetap akan merindui dan mencintaimu seadanya.."..sesungguhnya aku mencintainya..dan menyanjung tinggi darjatnya sebagai suami di sisiku..dan aku kini memahami harga sebuah ketulusan hati dan kasih sayang darinya yang menjadi milikku...alhamdulillah..


Monday, February 27, 2012

So Handsome and Pretty

The Precious of My Life....

Kuat!

Episod kehidupan kian mencabar..aku harus menjadi kuat dan terus kuat dalam mengharungi setiap cabaran yang melanda..alhamdulillah, somehow aku dh dapat rasakan kekuatan jiwa yang entah dari mana..aku sudah mula menebalkan pertahanan diriku daripada terus dikuasai oleh keadaan..

Sekarang aku akan tersenyum jika sesuatu itu mencuit hatiku..aku akan ketawa bila mana aku rasa kelakar, tanpa aku peduli perlukah aku berkongsi kegembiraan hati ku..ah, pedulikan..aku ketawa sorang2 pun sekurang2nya aku bahagia..

Sekarang juga aku sukar nak bersedih..itulah..somehow aku pun x tahu kenapa..aku kian menebalkan pertahanan perasaanku kerana aku mahu hidup gembira selagi aku hidup..aku tak perlu memikirkan sesuatu masalah keterlaluan hingga menjejaskan naluriku..yang penting, ada seorang puteri manis yang akan turut tersenyum apabila melihat mommy nya tersenyum..

Sekarang, aku rasa dah berada pada pertimbangan emosi yang paling stabil..dulu aku mungkin mendahulukan insan2 lain dalam hidupku..sekarang mungkin aku juga turut melihat keperluan aku melebihi keperluan individu lain..and yet, aku dh malas nak membincangkan soal emosi..malas nak fikir sesiapa bakal bersedih dengan perkembangan aku kini..aku telah melalui banyak dalam kehidupan ini..somehow, aku sekarang hanya menantikan bilakah kesudahan hidupku ini..aku tak mahu lalai dalam mengingati mati..jadi, selagi hayatku ini, aku mahu mengekalkan keharmonian hidup dengan seluruh insan di sekelilingku..berusaha menjadi yang terbaik untuk diri aku sendiri..dan aku mahu memandang tinggi pada maruah dan pendirian hidupku..so be it..aku hanya perlukan kasih sayang Allah yang memandangku dengan rahmat saban waktu..dengan kurniaanmu Allah, maka aku kini kuat!!

Tuesday, February 21, 2012

Trying his..


Ok Kerr?? Ahaks...

Sunday, February 19, 2012

Saturday, February 18, 2012

Kadangkala Terpaksa

Kerinduan ini
Antara mimpi dan nyata
Jika ku turutkan kata hati
Pasti kecewa
Lantaran kata-kata
Tiada pernah terkota

Ku nanti cahaya
Di penghujung perjalanan
Harapan membara
Sekalipun kegersangan
Ku yakin penantian
Dan kesabaran ini
Ada balasan

Kadangkala aku
Terpaksa berpura
Demi menjaga
Hati insan yang tercinta
Ada senyuman
Sekadar terdaya
Demi melindungi
Jiwa yang terdera
Yang ketahui
Segala derita hanya
Tuhan yang Esa

Wednesday, February 15, 2012

For her future..


My Sweetheart



You are my sweetheart
I could tell from the start
You made me realize
We could never be apart

The things you do
To make me smile
I love being with you
You make life worthy

My sweetheart you are
My sweetheart you’ll stay
I now see our love
Is not a game to play

I’m glad we’re together
And not only friends
But you’re my sweetheart
From beginning to end..

Tuesday, February 14, 2012

Kaise Mujhe Tum Translation..


Love Without Saying..

Rasanya semua telah biasa dengan kalimah cinta yang diungkapkan..mungkin lumrah bagi kaum wanita untuk tenggelam dalam pesona asmara dalam menghayati ungkapan cinta dari sang pujangga..namun benarkah bagi kaum yang gagah perkasa, mereka sebenarnya tidak memerlukan sebarang ungkapan untuk yakin bahawa diri mereka sebenarnya dicintai..cukuplah layanan indah nan istimewa yang dapat menakluk seluruh jiwanya tentang erti cinta..

Love without Saying tu nampak seperti susah apabila yang menafsirkannya itu adalah seorang perempuan..namun, apabila ia ditafsirkan oleh seorang lelaki, ia nampak mudah kerana mereka biasa hidup di dalamnya..tentu bagi mereka banyak lagi yang boleh mereka fikirkan jika dibandingkan dengan cinta..sedangkan bagi kaum yang berjiwa halus dan sentimental seperti aku, cinta adalah segala2nya..aku suka mendengar kalimah cinta daripadanya yang menyayangi diri ini..sebaliknya aku mungkin kurang berucap tentang cinta kepadanya kerana aku pasti, dia dapat membaca hati ini yang terang-terangan memberi tafsir bahawa aku mencintainya sepenuh hati ini.....

Wednesday, February 8, 2012

My dear Family..


Atas Nama Cinta

Mampukah kita memikul tanggungjawab cinta sebenarnya?..
Atau adakah erti cinta itu wujud daripada setiap perbuatan yang menanggung pelbagai tanggungjawab itu..
Mengertikah kita akan setiap perlakuan atau cuba memahamikah kita jika salah seorang daripada kita tidak hadir dalam percaturan hari..
Adakah kita benar-benar yakin sudah memahami antara satu sama lain atau kita hanya menyangka kita mengenali sedangkan kita sebenarnya insan asing dalam dunia ciptaan kita sendiri..
Mengapa persoalan cinta ini tiada penghujungnya? Adakah itu petanda sebenarnya diri ini tegar menanggung cinta biarpun hanya dibayangi diri sendiri..
Perlukah dikongsi cinta itu sedangkan hakikat mengajar supaya memenuhkan diri dengan sejuta macam cinta supaya tidak kecewa atau dikecewakan di kemudian hari..
Cukuplah diri penuh dengan perasaan cinta milik sendiri semata-mata untuk terus berdiri dan masih teguh membawa sinar senyuman ke serata alam..

Love Her....



Tuesday, February 7, 2012

hati berbisik..

dalam ketegasan kata, hati bergelora..bagai tersekat setiap bicara di hujung peti suara..saat menidakkan....

hati berbisik, bukankah itu yang aku inginkan..yang aku tunggu semenjak peristiwa pedih..namun jujur, aku sudah tidak berdaya....aku sudah patah...dan karam sedalam2nya..

hati ini lesu dalam mencari erti..ternyata sinar itu telah pudar dan hampir kelam..mampukah dibasuhi dengan sebuah pengakuan tentang rindu...lama aku terpaku..mencari kebenaran di sebalik setiap bait ucapan...dan setelah selesai semuanya, baru aku menitiskan air mata..tiada nafas lega dihela..hanya sekujur diri yang remuk, sarat dilanda emosi yang sama..

benar semua berpunca dari aku...dan tidak salah bagimu atas segala perbuatan balas yang dirimu zahirkan..semua ini adalah dendaku..yang sepatutnya aku pikul sendiri...berat nafasmu kudengar saat menutur bicara..berat lagi beban di dada yang kutanggung..biar semua ini kutanggung sendiri..atas ketidakupayaanku menipu tentang perasaan hati..

jadi maafkanlah aku, kerana jiwa ini sekali lagi berbisik, aku kini sudah tidak terdaya lagi....

Monday, February 6, 2012

Alhamdulillah..

Sesungguhnya segala peristiwa yang berlaku banyak membuatkan aku kembali menginsafi diri dan kembali mencari segala keindahan yang mungkin telah lama aku tinggalkan..hidup ini cukup indah..tetapi mungkin kerana kita terlalu mahu meyelongkar rahsia kehidupan dan mendalami setiap perasaan manusia, maka kita terseksa berada di dalamnya..sedangkan kita sebenarnya hanya perlu menghayati nikmat yang ada di hadapan mata kita dan cuba memperelokkan lagi sebuah rahmat..

Alhamdulillah..mata hati ini kian bangkit dan kembali menikmati erti hidup yang ditulis sekian lama di loh mahfuz..mana mungkin perjalanan hidup kita boleh berlaku sebagaimana yang kita mahukan..mana mungkin setiap kali ia berlaku mengikut selera dan apa yang kita impikan..maka akal kembali menakluk emosi dan berkeras mahu melupakan segala perjalanan hidup yang salah selama ini..alhamdulillah..dengan pertolongan kekasih hati, maka aku kini sudah 'kembali'..

Kasih sayangnya lebih luhur..cukup indah bila mengenang segala kesetiaan yang tidak berbelah bahagi..insan yang ditakdir Allah berada di sisi setiap detik dan masa..kenapa tega aku tidak menghargai permata berharga milikku sendiri sekian lama..kenapa lama aku ditakluk daripada melihat segala kebaikan yang ada dalam dirinya..dia tak pernah merubah apa2 yang ada pada diriku..bukankah itu cukup baik supaya aku terus menjadi aku yang sebenarnya..

ya Allah, izinkan aku kembali mencintainya seluhur hatiku..izinkan mata hatiku tidak beralih pada mana2 nikmat lain selain nikmat memandang diri dan cintanya sepanjang hidupku..izinkan aku terus berbakti kepadanya di dunia dan di akhirat..izinkan aku dan dia sama2 membetulkan diri kami masing2 demi kerana kami mahu bersama kembali di negeri abadi satu ketika nanti..bukan hanya di dunia fana yang penuh tipu daya ini..

Tak perlu kuberitakan tentang apa yang berlaku pada hubungan kami..di hadapan matanya hanya aku yang bertakhta..tiada dua..tetapi kesilapanku, sebenarnya hanya aku yang sedari..aku seperti menduakannya kerana kehadiran anakanda kesayangan kami..walau mungkin tidak dia sedari, namun aku sendiri tahu yang aku sedikit sebanyak telah mengabaikannya..tetapi kini, alhamdulillah, setelah tersedar, aku cepat2 kembali mewarnai dunianya..aku mahu menjadi sebaik2 isteri kepada suamiku..sebaik2 ibu kepada puteri kami..sebaik2 anak kepada ibubapaku..sebaik2 pekerja kepada majikanku..sebaik2 adik dan kakak kepada adik beradikku..sebaik2 kawan kepada kawan2ku..maka aku kembali sedar kini, tidak ramai yang bernasib baik sepertiku..sekian kalinya aku bersyukur atas segala ujian Ilahi yang semata2 mahu aku bangkit daripada mimpi silam..daripada kesilapan yang dikuasai oleh hati dan naluriku sendiri..

ya Ilahi, ujilah aku kerana kasih sayang dan cintaMu padaku..aku tahu setiap ujianMu banyak membuka mataku..Kau peliharalah insan2 kesayangan dalam hidupku tidak kira yang di hadapan mataku mahupun yang berada di belakangku..menyokongku dalam diam, mungkin..semoga kami semua di bawah naungan keberkatanMu selamanya...ameen ya rabbal '
 alamin..

@ cameron recently


Sunday, February 5, 2012

Tuesday, January 31, 2012

Wednesday, January 25, 2012

Friday, January 13, 2012

medan perasaan..

sunyi..dan sepi..kenapa ketika detik ini hatiku memainkan irama syahdu..kenapa pula aku harus memilih persada ini untuk menyuarakan kepedihan..inikah sebenarnya karya sebuah diri yang mengaku cekal..insyaAllah, sebenarnya penulisan ini adalah untuk mencari semula sebuah perkataan 'tabah' yg mgkin jatuh, tersepak dan terpelanting daripada sudut hati..

aku wanita yang berpandu arah akal dan naluriku sendiri..aku wanita yang diciptakanNya berbekalkan impian murni..laluan masa tiada kusedar..lalu serentak ku mengatur langkah...mungkin dalam langkah demi langkah ini tersirat cerita yang inginkan perhatian atau mungkin ianya hanya perlu diketahui oleh insan lain..atas dasar perkongsian dan luahan rasa..dan selebihnya biar Allah sahaja yang mengetahuinya...

Terkilan..

Dalam kehidupan ini, haruskah kita mempunyai sikap tidak ambil kisah tentang sesuatu perkara? Kadangkala hanya kita yang berusaha memperbaiki keadaan sedangkan tidak diambil peduli oleh insan lain..Sebenarnya, semua perkara adalah senang jika disenangkan..dan menjadi sukar jika disukarkan..dan jika kita mula memilih untuk hidup dalam sesuatu keadaan, bergantunglah seteguhnya pada kekuatan diri kita..jika kita mahukan kesukaran untuk menduga nilai dalam diri kita, maka haruslah ditempuhi dengan sejuta kejerihan..

Lumrah yang berlaku pada hari ini..zaman ini, segala cerita dikongsi pada laman sosial hingga menyebabkan ramai orang mampu menilai bagaimana diri kita sebenarnya..jika pada blog peribadi seperti ini, mungkin kisah hidup kita cuma dibaca hanya oleh insan yang menganggap kita penting dalam hidupnya..semalam, aku sendiri sudah mengetahui tentang sesuatu perkara..tentang kehilangan yang sebenarnya tidak hilang..masih tidak hilang dan masih berada mungkin di sini..menemani dalam sepi..dan aku terharu akan setiap perbuatan diam yang mempunyai sejuta makna tersirat..walaupun tidak mungkin untuk ku gapai nikmat hadirnya di alam nyata...

Semakin aku menilai erti hidup..semakin sering aku mengalami kehilangan demi kehilangan seperti yang pernah aku nyatakan sebelum ini..cuma aku bukan individu yang terlalu ghairah membuka setiap percikan perasaan aku tentang apa yang mungkin tidak pembaca sekalian ketahui..kebahagiaan aku, mungkin hanya itu yang mahu kucanangkan seantero dunia..manakala dunia dukaku, biarlah aku sendiri yang menempuh perjalanannya...jika kedukaan itu membuat sarang penyakit dalam diriku, alhamdulillah mungkin itu bentuk hukuman untuk diriku..aku sepenuh rela menerimanya daripada Allah..

Buat masa ini, ketika blog ini kukarang, insan comel kesayanganku setia menemani..biar dirundung sejuta kesakitan kerana keadaan kesihatanku yang tidak menentu saat ini, aku akan terus kuat untuknya..aku memohon padamu Allah semoga puteriku akan menghargai cinta dan kasih sayangku sepanjang hidupnya sehingga aku menghembuskan nafas yang terakhir satu hari nanti..semoga aku akan mampu tersenyum ketika ajalku saat mengenang keikhlasan cinta yang pernahku hadiahkan kepada sekalian insan di dunia ini walaupun kehadiran aku kini mungkin tidak lagi dihargai..

Tuesday, January 10, 2012

kehilangan..

sunyikah hidup jika mengalami kehilangan demi kehilangan..sesetengah kehilangan, hanya diri yang mengerti dan menanggung setiap kesedihannya..adakah ia juga petanda, diri ini harus dihilangkan buat seketika mgkin untuk menilai erti kerinduan daripadanya yang hilang..namun sekali-kali tidak mungkin untuk diri ini menjadi sepertinya yang hilang kerana jati diriku masih mahukanku kekal di sini..menghitung hari walaupun rindu menggigit sanubari dan meratah setiap sisa perasaan yang ada..mgkin lama kelamaan perasaan ini akan pudar sendiri akibat matang dibasuh keadaan..

aku masih di sini hampir setiap hari..walau hilang perasaan mengharap kehadiran pada apa2 yang hilang, aku akan terus di sini..aku tidak akan mungkin sekali2 mengoyakkan kenangan dan membuang jauh dari lubuk hatiku..aku mgkin akan menerima segala kehendak takdir kerana aku mahu mati sebagai insan mulia di sisi Ilahi..hanya Allah yang tahu apa yang berlaku dalam perjalanan hidupku dalam menanggung kehilangan itu..dan bagi yang pergi meninggalkan kamus hidupku, takkan pernah akan ku halang pemergian itu..air mata ini sudah tiada makna lagi di sisinya dan kini ia bertakung sunyi jauh di dalam hatiku..dan apabila ia kering, maka akan putuslah nilai2 kasih yang pernah disemai..dan akan ranaplah sebuah penantian..

Monday, January 9, 2012

Masa berlari..

"..Perjalanan masa kian pantas..hari demi dari dilalui disulami kecekalan dan ketabahan..setiap dugaan yang melanda diselangi dengan bentuk2 rahmat yang lain yang lebih membahagiakan.."

Hari ini hari ke 2 kami berjauhan daripada permata hati..kesungguhan tok mommy nak menjaga Icha, kami dahulukan..selebihnya tinggallah mommy dan daddy dalam kerinduan yang berpanjangan..tapi alhamdulillah, icha menyenangkan tok mommy+tok daddy dan mama fafa setakat ni..takde meragam dan maintain adorable..

Mommy dan daddy terpaksa akur kadang2 kami juga perlukan masa untuk diri kami sendiri..walaupun umur anakanda masih muda, lebih baik sebenarnya jika diasuh oleh tok mommy sekali sekala..Mommy dan daddy pun selalu melihat tok mommy bersedih jika berjauhan dengan cucunda tersayang..semalam jiwa semacam kacau..pukul 3 pun masih tak dapat melelapkan mata kerana biasanya icha bangun ketika itu..air mata berlinang mengingati setiap perlakuan dan kelembutan wajah sang puteri..tapi mommy harus relakan perasaan keibuan mommy kerana yakin icha selamat di sana..mommy masih ade daddy yang tak habis2 nak bermanja dengan mommy lebih2 lagi selepas icha ke sana 2 hari lepas..amboi daddy pun mgkin rasa diabaikan sedikit oleh kehadiran puteri..tapi sebenarnya kami masing2 ade peranan masing2 lepas kehadiran icha..mommy dan daddy alhamdulillah mengagihkan tugas dengan baik dan tak ade percanggahan antara keperluan kami dan keperluan anakanda..yang penting kami amat menyayangi icha sepenuh hati kami dan selalu berbual tentang masa depan icha..

Tuesday, January 3, 2012

Mommy cedih Raisa..

seriously mommy sedih hari ni sbb terpaksa tinggalkan puteri mommy kat pengasuh..mommy harap raisa doin' fine over there..mommy dah semalaman bengkak mata memikirkan raisa akan berjauhan dengan mommy bila mommy stat keje..kalo boleh mommy nak duduk tgk raisa all the times..mommy syg raisa sgt2..

Sharing Quotes..


"..Perkataan 'SELAMAT TINGGAL' tanpa sebab dan alasan adalah sesuatu yang MENYAKITKAN..
Tetapi sebuah CINTA yang hadir tanpa sebab dan alasan adalah sesuatu yang INDAH.."